Ontmoeting met Yisaks vader Teferi - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Yisak - WaarBenJij.nu Ontmoeting met Yisaks vader Teferi - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Yisak - WaarBenJij.nu

Ontmoeting met Yisaks vader Teferi

Door: Inger

Blijf op de hoogte en volg Yisak

26 December 2018 | Ethiopië, Addis Abeba

Vandaag hebben we Yisaks vader, Teferi, ontmoet. Hij woont in een dorpje zo'n 40 km buiten Addis Ababa. Hij had aangeboden naar ons hotel te komen. Dat was nog best een lange reis in het drukke verkeer van Addis Abeba. Vanaf 10 uur zaten we klaar voor zijn komst in de 'huiskamer' van het hotel. Onze tolk, Abebe, had meerdere keren telefonisch contact met hem, en ging hem het laatste stukje vanaf het busstation ophalen. Om half 12 was hij er dan. Vorige keer (6 jaar geleden) hadden we hem maar een uur of anderhalf gesproken, dus echt kennen deden we hem nog niet. We hadden nog wel wat vragen, maar vooral hoopten we dit keer het ijs wat meer te breken. Ons idee was om samen wat te ondernemen vandaag en niet alleen maar opzitten en pootjes geven. Dus na het uitwisselen van kadootjes gingen we op pad, naar Mount Entoto, waar je een mooi uitzicht hebt op Addis Ababa en daarna ergens lunchen.

Het was handig dat we een manlijke tolk hadden dit keer, die met Teferi een beetje small talk kon doen (terwijl ze samen voorin de auto zaten) om vervolgens tot ontboezemingen te komen. Zo vertelde Teferi eerst aan ons dat hij alleen was, maar later onthulde hij dat hij een vriendin had en samenwoonde. Hij lijkt zich te schamen, maar wij begrepen niet zo goed waarvoor. Natuurlijk zijn we blij voor hem dat hij nu een relatie heeft.

Even later, tijdens de lunch in Addis, zei Teferi dat hij ons gaag later deze vakantie bij hun thuis wilde uitnodigen en met zijn vriendin wilde laten kennis maken. Maar omdat onze reis al volgepland is en we daar niet echt meer tijd voor hebben zijn we er vanmiddag meteen al heengereden (40 km buiten de stad). Daar bleek hij nog een verrassing te hebben. Tijdens de autorit had Abebe, onze tolk, dit te horen gekregen en hem overtuigd dat hij dit best aan ons kon vertellen. En zo vertelde hij dat hij, behalve een dochter (waarvan we al wisten) ook nog een zoon had bij een andere vrouw (. Een halfbroer voor Yisak dus, 21 jaar oud, die Kirubel heet. Ook met die zoon had hij weinig contact. Kirubel woont met zijn moeder en haar nieuwe man in Kobo, ver weg in het noorden, dus het zit er dit keer niet in om Yisaks broer nog te ontmoeten. Maar hij liet ons wel een foto zien op zijn telefoon en zei dat hij Yisak volgende keer mee wil nemen naar zijn geboortestreek Kobo, en met zijn familie daar wil laten kennis maken. We zullen zien.

Het was fijn dat we deze keer wat langer de tijd hadden samen. En dat we konden zien hoe hij woont met zijn vriendin. In een klein huisje, nog niet helemaal af, maar wel zelf gebouwd met een lapje grond eromheen met een groentetuin waarin ze onder andere mais, tomaten, tuinbonen, rozemarijn, paksoi en bloemkool verbouwden.

Na de koffie, die op traditionele wijze vers voor ons werd gebrand, fijngestampt en vervolgens gebrouwen op een houtskoolvuurtje, hebben we - moe maar voldaan - weer afscheid genomen. En inmiddels is Yisak dus ook aan de koffie.

• 28 December 2018 - 15:39

B.Goossens:

Ik heb het relaas van de ontmoeting met Ysak vader gelezen. Jullie zijn tijdens deze ontmoeting wel wat wijzer geworden. Dat Ysak nog een haifbroer heeft is toch wel een verrassing.

Dat hij jullie meegenomen heeft naar zij huis is toch wel leuk.

Jullie zijn nu begonnen aan de trektocht ik ben erg benieuwd hoe dit bevalt.

tot ziens Pa

• 30 December 2018 - 12:02

Karen:

Wat een avontuur weer deze reis naar Yisak’s geboorteland! Wat bijzonder om te lezen dat de moeders en vaders en familie elkaar weer hebben gezien en ook hebben kunnen spreken. Onmisbaar natuurlijk, de tolk. En zo kom je nog eens wat meer te weten. Een broer, wat een verrassing! Cas leeft ook erg mee met zijn vriend. Zo mooi dat Yisak op deze manier met jullie als ouders zijn achtergrond beter kan leren kennen, evenals zijn biologische familie. Heel bijzonder.. Heel veel plezier nog daar, het klinkt als een prachtig land. Liefs van ons 5-en vanuit de tropische Antillen en alvast een mooi oud en nieuwjaar!

Yisak

Deze site gaat over onze reizen naar Ethiopie. De eerste reis was in 1997. We doen hier verslag van onze reis naar ethiopie om onze zoon Yisak op te halen en van enkele mijlpalen in de voorbereiding. De tweede reis is in 2012. We doen verslag van de eerste keer dat Yisak terugkeert naar zijn roots in Ethiopie. De derde reis is in 2018. Yisak is nu 17 jaar oud en we gaan met hem terug naar Ethiopie. We bezoeken zijn familie en maken een mooie rondreis door het noorden van hetland.