Aankomst in Ethiopie en bezoek aan Alemachen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Yisak - WaarBenJij.nu Aankomst in Ethiopie en bezoek aan Alemachen - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Yisak - WaarBenJij.nu

Aankomst in Ethiopie en bezoek aan Alemachen

Door: Inger

Blijf op de hoogte en volg Yisak

24 December 2018 | Ethiopië, Addis Abeba

Na een erg korte nacht in het vliegtuig, kwamen we vanochtend vroeg aan in Addis Abeba. We landden precies bij zonsopgang, wat erg mooi uitzicht gaf. Vooral voor Yisak, vanaf zijn plek bij het raampje, had goed zicht op zijn geboortegrond. Als we een half uur eerder waren geweest was het nog pikdonker geweest, dus dat was mazzel.

Uiteraard was de rij voor mensen met visum langer dan die voor mensen die nog een visum moesten kopen. Maar gelukkig waren ze een stuk sneller in het afhandelen bij de douane. Dat viel dus toch mee.

Het kostte even voor we al onze bagae  bij elkaar hadden, maar toen we eenmaal buiten stonden was daar Abey, onze chauffeur en tolk de komende dagen, met een stralende lach. En de zon was inmiddels doorgekomen.

Na een flink ontbijt in ons hotel bleek onze kamer inmiddels vrij. Dus eerst maar eens een dutje gedaan. Om 11 uur gingen we, samen met Amanuel en zijn familie (met wie we deels samen reizen), op bezoek bij Alemachen, een revalidatiecentrum voor zo'n 40 arme kinderen, die geopereerd worden aan fysieke handicap, waaronder veel klompvoetjes. Het tehuis wordt geleid door een priester en draait verder op vrijwilligers en donaties. Echt heel mooi om te zien hoe kinderen voor hun operatie nog alleen wat kunnen strompelen en hoe ze daarna (soms na meerdere operaties en met veel fysiotherapie en oefenen) (vrijwel) normaal kunnen lopen.

Het geld dat we hadden ingezameld, en de 3 of 4 koffers met kinderkleding, speelgoed en andere spullen die Astrid had verzameld werden in grote dankbaarheid aanvaard. En hoewel fotograferen eerst verboden was, mochten we later toch wel wat foto's maken, toen we, na een ethiopisch liedje van de kinderen, een nederlands liedje terugzongen en de interactie met de kinderen op gang kwam. Krukken- en rolstoelvoetbal, pijperagers tot armbandjes omdoen, ballonnen uitdelen, klapspelletjes, ed.

Verder lekker ethiopisch gegeten als lunch en rustig wat in de tuin van het hotel gezeten. We waren behoorlijk moe! Het bleek te veel gevraagd van Selamawit (Yisaks moeder) om gisteren al naar het hotel te komen, ookal dacht de tolk eerst nog dat ze dat zou doen.  Afstanden (met files in het verkeer) zijn best groot in Addis. En ze had het druk met voorberijden (koken) voor onze komst morgen.

Yisak

Deze site gaat over onze reizen naar Ethiopie. De eerste reis was in 1997. We doen hier verslag van onze reis naar ethiopie om onze zoon Yisak op te halen en van enkele mijlpalen in de voorbereiding. De tweede reis is in 2012. We doen verslag van de eerste keer dat Yisak terugkeert naar zijn roots in Ethiopie. De derde reis is in 2018. Yisak is nu 17 jaar oud en we gaan met hem terug naar Ethiopie. We bezoeken zijn familie en maken een mooie rondreis door het noorden van hetland.