Eerste week in Nederland - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Yisak - WaarBenJij.nu Eerste week in Nederland - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Yisak - WaarBenJij.nu

Eerste week in Nederland

Door: Inger

Blijf op de hoogte en volg Yisak

27 Juli 2007 | Nederland, Haarlem

Tsja, en nu begint het leven van Yisak in Nederland echt. We leren Yisak nu kennen als een temperamentvol mannetje, dat heel blij en uitgelaten kan zijn, maar ook ineens heel boos kan zijn als hij zijn zin niet krijgt, of heel verdrietig. Hij geniet met volle teugen van nieuwe dingen als fietsen, een boswandeling, zwemmen, spelen aan het strand, en natuurlijk van het krijgen van kadootjes. En wij genieten natuurlijk weer volop van zijn blijdschap. Maar met name ’s avonds en ’s nachts heeft hij het moeilijk. Het is duidelijk dat hij nog wel erg moet wennen en dat hem dat veel energie kost. In Ethiopie sliep hij ’s avonds meteen in, en sliep ‘s nachts als een blok (maar wel bij ons op de kamer), nu moet je er echt bij blijven tot hij in slaap valt en als hij ’s nachts wakker wordt blijft hij net zo lang roepen tot een van ons bij hem in bed kruipt tot hij weer slaapt. ’s Ochtends is hij er vroeg weer bij: zo rond een uur of zes vindt hij het wel licht genoeg om op te staan. En ons amhaars noch zijn nederlands zijn goed genoeg om hem uit te leggen dat het in Nederland in de zomer heeeeeel lang licht is. Kortom: zijn ouders zijn inmiddels moeier dan hij! De eerste week hebben we met de hele familie middagslaapjes gehouden. Inmiddels is Yisak wel over zijn vermoeidheid van de reis heen, en zijn de middagslaapjes afgeschaft. Iets wat wij wel jammer vinden…

De communicatie gaat steeds beter. Yisak begint al aardig wat nederlands op te pikken en raakt ook gewend aan de beperkte zinsconstructies die wij hanteren in het amhaars. (vb: ‘nu spelen, dan eten, dan met auto naar oma, dan oma spelen’). Hij heeft veel geleerd van die kleine blokboekjes met woordjes als omhoog-omlaag, dik-dun, etc. (Heel grappig is dat hij zijn opa Dick en opa Gerrit omgedoopt heeft in opa Dik en opa Dun). Inmiddels heeft hij voorkeur voor wat complexere (plaatjes)boeken, waar hij zelf hele verhalen bij houdt, deels in het nederlands, deels in het amhaars.

Yisak doet erg veel dingen voor de eerste keer, en dat levert grappige dingen op, maar is soms ook onbegrijpelijk en daarom frustrerend voor Yisak. Grappig is bijvoorbeeld dat hij, na een tijdje pootje baden in het Wed (een duinmeertje) uiteindelijk het wel aandurfde om te gaan 'zwemmen'. Hij had zijn korte broek en T-shirt aan toen hij door ging. En al gauw vond hij dat een beetje koud, dus toen kwam hij naar mamma: hij wilde zijn jas er graag bij aan!

Fietsen vindt Yisak ook erg leuk. Ook de skatebaan heeft hij inmiddels ontdekt en daar scheurt hij met zijn steunwieltjes en al vanaf. Laatst ging Wouter voor het eerst een wat groter stuk met hem fietsen. Daar was er een asfalten fietspad. Dat vond hij erg lekker fietsen! Toen hij daarna weer bij ons de buurt in kwam, en het fietspad ophield, moest hij weer op de stoep. Erg frustrerend en moeilijk uit te leggen voor Yisak: hij wilde natuurlijk graag op de rijbaan, waar wel asfalt was, maar dat mocht niet.

We hebben het de eerste tijd zonder televisie gedaan, maar toen hij maandag ziek en erg hangerig was, heeft Wouter een video voor hem gehaald. Een tekenfilm met race-auto’s, die hij helemaal het einde vindt. Hij wil er elke dag wel naar kijken (en hij duurt wel 2 uur!). Dat mag hij niet, maar het is wel erg handig ’s ochtends voor het ontbijt om hem even lekker rustig op te bank te hebben zitten…

Yisak vindt het ook erg leuk om met andere kinderen te spelen, dus we zoeken zijn neefjes en nichtjes nu regelmatig op. Dat vindt hij erg leuk. In de straat zijn op dit moment weinig kinderen (vakantie), dus wij kijken uit naar het moment dat de 6-jarige buurjongen van 2 huizen verderop terug is van vakantie.

• 27 Juli 2007 - 21:15

Francis:

Weer zo'n leuk verhaal! En we zien op de foto dat Rene Philip concurentie heeft gekregen......dat zal nog wat worden:)
    Wat een heerlijke logica; zijn jas aan als hij het koud heeft in het water!!

En als je net pappa en mamma bent geworden, dan horen er slapenloze nachten bij...

succes en geniet!

Rich en Fran

• 29 Juli 2007 - 14:55

Astrid:

Hoi lieve papa en mama en Yisak,
    wat ontzettend leuk om zo direct mee te mogen genieten van jullie prille leventje met Yisak. Dat je daar nog energie voor hebt! Ook voor jullie zullen de eerste maanden zwaar en afzien zijn, mede door de slechte nachten. Maar heb vertrouwen en weet dat het tijdelijk is, als Yisak meer gewend is en alles een plekje heeft gekregen wordt het beter.En ondertussen maar beleven en genieten van alles wat er op jullie afkomt!
    X Astrid

• 31 Juli 2007 - 11:08

Saskia Slotboom:

Wat leuk om weer wat te lezen over jullie ervaringen!
    Ik wilde je langs deze weg ook nog even feliciteren met je verjaardag Wouter! (ik neem aan dat de pda buiten gebruik is)
    Ik hoop dat het een mooie dag is geweest.
    Verder wens ik jou en je gezin nog veel meer genieten en geluk toe!
    Ik kijk er naar uit wanneer je weer op kantoor bent om deze verhalen 'live' te delen.

groetjes, Saskia

• 01 Augustus 2007 - 11:09

Ellis:

Hallo family,
    Nu pas alles gelezen, wat een verhalen zeg. Wat hebben jullie veel meegemaakt,en de kleine Yisak helemaal. Wel fantastisch dat het al zo goed gaat met communiceren en alle nieuwe dingen die op hem en op jullie afkomen. Gelachen heb ik vooral om het 'zwemverhaal'. Ik wens jullie heel, heel veel geluk met Yisak !
    Liefs en geniet ze,
    Ellis van Lent

• 01 Augustus 2007 - 13:33

Frans :

Hallo Inger en Wouter,
    Wat ontzettend leuk om mee te kunnen beleven hoe jullie de eerste stappen van het ouderschap ervaren. Van harte gefeliciteerd met jullie prachtige zoon Yisak. En Yisak natuurlijk van harte gefelciteerd met jullie als ouders. Geniet lekker van elkaar!

Groetjes
    Frans van Suylekom

• 01 Augustus 2007 - 17:36

Arianne:

Wat ontzettend leuk om jullie ervaringen zo mee te beleven zeg! Erg leuk ook de combi van verhalen met foto's. En wat een stoer ventje hoor die Yisak! Sterkte met alle 'moeilijke nachten' maar vooral veel family-happiness met z'n drietjes!
    Groetjes, Arianne

• 06 Augustus 2007 - 09:02

Gertje:

Met mijn dochter is het ook een hele tijd moeilijk geweest met slapen!!!Jullie verhaal doet me daar aan denken. het is wel lang gelden. Ze is inmiddels al 24, maar ik herinner me het nog hele goed. PFFF, dat kost best wel veel energie en geduld. Maar het gaat voorbij,
    groetjes

• 09 Augustus 2007 - 14:30

Jeannette Verhaar:

Hallo familie,

Wat een leuke site en vooral wat een prachige zoon, heel innemend ik heb met ontroering zitten lezen en kijken naar alle verhalen en foto's. Geniet lekker van elkaar maar dat gaat wel lukken als ik al die trotse foto's van jullie zie en terecht.
    Inger; tot september dan horen we alle verhalen live, spannend.

• 12 Augustus 2007 - 18:27

Bekalu:

Hoi vriend
    Hoe gaat het met jou ik werd helemaal blij toen ik je foto's zag!!!!
    groetjes Bekalu

• 13 Augustus 2007 - 13:38

Marie-Anne Corbée:

Hallo nieuw gezinnetje!!

kom ik van vakantie terug en lees tussen de 200 emailtjes al jullie afgelopen ervaringen. Ontzettend leuk te horen dat alles zo goed gaat en uit de foto's kan je opmaken dat alles met de nodige emoties verwerkt wordt. Ik wens jullie nog een geweldige tijd toe en zie je (t.z.t.) wel weer op kantoor (geniet er samen van!!). Groetjes, Marie-Anne

• 16 Augustus 2007 - 13:49

Christel V Vlimmeren:

hallo luitjes , heb net van Marijcke gehoord van jullie site over Yisak. Heb dit samen met Ingeborg zitten lezen. Vooral na de trotse verhalen van een trotse oma moesten wij ook even lezen over jullie avontuur, wij wensen jullie samen met jullie manneke een heel mooie toekomst toe.
    Het is een mooi kereltje om te zien en ik geloof dat er genoeg ondeugd in zit, geniet ervan want hij is zo groot en gaat dan zijn eigen gang, veel liefs van ons allemaal uit het zuid limburgse Merkelbeek, Arno, Christel Ingeborg en Yvo.

• 24 Augustus 2007 - 20:02

Annika:

Hoi Inger en Wouter, jullie mannetje heeft best een grote overgang meegemaakt en ja, 's nachts is alles toch anders. Gelukkig voelt hij zich veilig bij jullie en slaapt hij lekker als jullie dicht bij hem zijn. Dat is toch ook belangrijk. Aschwin en ik hebben ook nu nog bijna geen nacht zonder kind(eren) in bed. Gwyndolen en Avalon hebben allebei hun eigen momenten waarop ze 's nachts wakker worden en dan zijn ze met geen mogelijkheid meer terug in bed te krijgen om te gaan slapen. We maken er geen punt van: bij ons in bed en verder slapen en hopen dat we ze snel slapend weer in hun eigen bed kunnen leggen en anders maar bij ons in bed houden. Soms wel een beetje krap hoor, maar wel beter voor onze nachtrust. En ik denk maar zo: als ze 18 zijn liggen ze vast niet meer bij ons in bed.

Harstikke leuk dat ik zo jullie ervaringen kan volgen.
    Neem er nog even lekker de tijd voor.
    Groetjes, Annika