Afscheid van moeder en oma - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Yisak - WaarBenJij.nu Afscheid van moeder en oma - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Yisak - WaarBenJij.nu

Afscheid van moeder en oma

Door: Inger

Blijf op de hoogte en volg Yisak

05 Januari 2013 | Ethiopië, Addis Abeba

5 januari
Ten afscheid hadden we Yisaks moeder en oma mee uit eten gevraagd in een traditioneel restaurant met zang en dans. Samen met de familie van Amanuel en diens Ethiopische moeder en haar man.

Selamawit kwam netjes op tijd maar wist niet waar oma uithing. Oma had al drie dagen niet tegen Selawit gesproken. Het lijkt erop dat onze komst de vroegere conflicten over Yisak weer hebben aangewakkerd. De familie is er bovendien op tegen dat Yisak zijn vader ontmoet, terwijl Selamawit ervoor gezorgd heeft dat we morgen een afspraak hebben met zijn vader. Maar Yisak ervaart alle familieleden gelukkig als aardig.

Wij maakten ons dus een beetje zorgen of oma nog zou komen, maar Selamawit belde en belde en wist uiteindelijk te regelen dat oma met nichtje Deborah naar het restaurant toe kwam. Wij zaten inmiddels al te eten, maar het was fijn dat ze toch waren gekomen. Na een tijdje wilden ze naar huis en gingen we met z' n allen naar de uitgang. Toen bleek dat ze nog helemaal niet naar huis wilden, maar dat ze ons een kado wilden aanbieden. Ze hadden voor ons alle drie traditionele ethiopische kleding gekocht: een witte lange blouse met witte broek en turqoise giletje voor Yisak en Wouter, met bijpassende (maar helaas niet passende) witte sandalen. En een witte jurk en sjaal met turqoise borduursel en zowaar passende slippers. Dus wij die kleren zo veel mogelijk aangetrokken en toen gingen we weer het restaurant in, waar we natuurlijk bekijks hadden. We hebben wel een beetje dubbele gevoelens dat wij zo duur in de kleren gestoken worden door Yisaks familie, terwijl zijn moeder in kleding met gaten loopt. Maar we hebben een hoop lol gehad met die kleding in het restaurant. Bij de laatste dansen die er werdenopgevoerd, werden er 'vrijwilligers' uit het publiek gehaald, waarmee een traditionele trouwceremonie werd uitgevoerd. Wouter werd er natuurlijk uitgepikt in zijn mooie gewaad. Hij onderging het goed en blies uitbundig mee op de koperen toeter die hij in zijn handen kreeg. Tot grote hilariteit van ons natuurlijk.

Het afscheid was toch een moeilijk moment, maar het vooruitzicht morgen Yisaks vader te zien, maakte het toch wat dragelijker.

• 11 Januari 2013 - 19:47

Rob En Annet:

Leuk dat we kunnen meekijken met wat jullie al zo meemaken. Lijkt me een bezondere ervaring voor zo wel Yisak als jullie om de biologisch ouders te ontmoeten en eens rond te kijken in zijn culturele achtergrond. Leuke kledinglijn overigens. Nog veel plezier met de rest van de reis.

Yisak

Deze site gaat over onze reizen naar Ethiopie. De eerste reis was in 1997. We doen hier verslag van onze reis naar ethiopie om onze zoon Yisak op te halen en van enkele mijlpalen in de voorbereiding. De tweede reis is in 2012. We doen verslag van de eerste keer dat Yisak terugkeert naar zijn roots in Ethiopie. De derde reis is in 2018. Yisak is nu 17 jaar oud en we gaan met hem terug naar Ethiopie. We bezoeken zijn familie en maken een mooie rondreis door het noorden van hetland.